fredag 22 september 2017

Ikeas Vardagslyx

Häromdagen tog vi en tur till Ikea. Alltid behöver man lite av varje såsom värmeljus, servetter, nya krokar osv. Vi kom på eftermiddagen och tänkte starta med en kopp kaffe o kanelbulle. Väl i restaurangen såg vi något för oss nytt. Varför inte testa Afternoon Tea! 
Med Ikeakortet kostade det 39 kr per person. 

Svårt att välja, nej det tycker inte vi, för det var ganska tomt på faten, även om alla sorter fanns kvar. 
Jag valde Skagenröra, citroncupcakes, snittbit med rostbiff och slutligen scones med marmelad allt enligt bilden ovan. 

Enligt Ikeas reklam på nätet, så ser det så här lockande ut.........
Varje vardag kl. 14 – 17 dukar vi upp med nybakade scones, färskost, jordgubbssylt, apelsin- och flädermarmelad, citroncupcakes och snittar med rostbiff, gravad lax och fetaost & guacamole. Och som IKEA FAMILY medlem väljer du fyra tillbehör och en varm dryck till medlemspris. 
Visst kan jag hålla med om att det ser lyxigt ut enligt den bilden. 

Men trots allt kände jag mig lite lurad så jag  gjorde en snabb överslagsberäkning på kostnaden. Jag räknade så här: 
Kaffe normalt gratis för oss med Ikeakortet. Kvar att fördela = 39 kr, dvs 40 kr för 4 bitar smått o gott. 
Summa summarum = 10 kr för den lilla brödbiten. 
                                   10 kr för snittbiten med rostbiff, var som en munsbit
                                   10 kr för Cupcaken, otrolig söt o äcklig enligt mig 
                                   10 kr för Skagenröran som bestod av kladd med små gamla torra räkor. 

Vi hade ätit lunch hemma så vi var inte hungriga. Hade vi varit det hade vi tagit riktig mat istället. Men ibland känns det som att något gott skulle smaka bra istället. 

Nej vi rekommenderar inte Ikeas Afternoon Tea tallrik för den är inte värd priset. Pröva ni med så får ni se, vad ni tycker. 

Självklart kan ni ha synpunkter på mitt räknesätt, men som alltid går det att räkna för, mot eller mittemellan. Ta det för vad det är! 

Nu skiner solen så nu ska vi åka ut till Helge o städa, det behövs jämt o ständigt. 

Ha de gött
We 4 








3 kommentarer:

  1. Om det inte var så gott var det ju inte så prisvärt. Man får ju iofs inte så mycket för 39 kr, så jag kan inte riktigt säga att det låter dyrt. Men som sagt, det är ju ingen idé om det inte smakar ... då kan man lika gärna ta en korv för tio kronor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, priset 39 kr är ju nada. Men när inget var en höjdare kunde jag inte låta bli att tänka till och tyckte att vi borde tagit något annat istället. Jag reagerade då Sconsen enligt prisuppgift kostade 4 kr styck men i denna sammansättning blev det ca 10 kr.
      Det är kul att jämföra Ikeas bild över Brunchbuffen för 49 kr! Verkar ingå en hel del!
      Ha de gött

      Radera
  2. Ja, 39.- är ju ibte mycket men ör det inte gott känner man sig ändå lurad.... sådan är man ju!

    SvaraRadera

Husbilen Helge