tisdag 12 december 2017

Sydvästra Turen

Idag hyrde vi bil, men inte bara bil, vi tog en GPS också och det visade sig vara behövligt när vi närmade oss Las Palmas. Vi hade tänkt att ta vår egen med, men jag tror inte vi hade haft någon karta över GC. Därför är det nu jättebra att uthyrningsfirmorna även satsar på GPSer.

Vi tog den sydvästra turen mot Maspalomas, Puerte de Mogan och sedan upp mot Mogan som ligger lite mer inåt landet. Eftersom det varit ett ras utefter kusten fick vi välja motorvägen från oss och som f n slutar vid PdM. Vi missade därför en hel del fina byar nere vid kusten. Men dem kan vi kanske ta vid något tillfälle till våren.

Vägen klättar från PdM upp mot de klippiga vulkanbergen på väg GC 200. Alldeles innan man kommer fram till Mogán, kommer vi till en väderkvarn vid sidan om vägen, i den lilla byn El Molino de Viento (som betyder väderkvarn). Det är den enda kvarn som har 6 vingar på GC.

Vi stannade till där för den var så väldigt fint renoverad och när vi kom dit fick vi se underliga jätteskulpturer av olika hushållsföremål, som koppar och kastruller. De här märkliga sakerna står uppställda i prydliga planteringar och man kan tydligt se dem från vägen. Får nog säga att någon har varit väldig händig som fått till dessa föremål.
Vi kör vidare och har på båda sidor om vägen otroliga bergsformationer.

Vi slingrar oss genom dessa mäktiga berg och kommer fram  till Los Azulejos, "Regnbågens berg". Här gäller det att dels hitta en P-plats och dels att snabbt ta fram kameran, för ett stopp är ofrånkomligt.  Det passerar många turister som vill fotografera  de fantastiska färgerna som vi ser mellan olika bergsskrevor. Ett dejligt stopp som norrmännen säger.
Utefter vägen ligger en välkänd bar där vi stannade till och  köpte färskpressad fruktjuice, vilket smakade underbart i värmen. Massor av olika frukter fanns det att välja på. Denna dag var nog den varmaste vi upplev hit in tills på GC trots att vi var högt uppe bland bergen.
Dalgången har subtropisk klimat vilket resulterar i stora odlingsområden med avocados. mangos och papayas. Närmare norra delen av ön odlas mycket bananer.

Vi gjorde inget besök i  La Aldea de San Nicolás, för vi sparar det till en annan resa på grund av  att  vår tid började bli knapp. I stället fortsatte vi direkt upp till Puerto de La Aldea eftersom värmen höll på att trötta ut Chivas. Här fick han strosa runt i hamnen tillsammans med Bengt
och kolla in fiskebåtarna och Atlanten.
Skyddet mot Atlantens stormar utgjordes av jättestora cementklossar, men idag låg Atlanten nästan stiltje så det gick t o m att bada nere utanför hamnen. Men jag hade nog inte satsat på detta utan valt en plats innanför vågbrytarna.

Efter lite lunch kör vi vidare och får på vänster sida om vägen se en topp som sticker upp ur molnen,
javisst, är det Teneriffe med Teide som vi skymtar där borta.
 Snart är vi framme i
 Puerto de las Nievas utanför Agaete som blir vårt sist mål för denna dag. Här ligger en stor hamn varifrån det går båtar till Teneriffe.
För att snabbt komma tillbaka till PdI så tog vi motorvägen runt ön, vilket var ett bra val för trafiken började tjockna till i byarna på eftermiddagen.
Vi har haft en fantastisk dag med underbar värme och knappt någon blåst alls trots att vi åkt på höjder uppemot 1000 m. Vägarna är nog de slingrigaste vi har upplevt någonsin, men resan gick jättebra för jag vet att Bengt tar det väldigt lugnt i kurvorna. Det är kanske lite svårt att se på kartbilden alla hålnålskurvor som vi passerat, men jag kan säga att det är inte lätt att räkna dem för de kommer så fort bakom en krök!. Tror dock att det är hundratals!

Detta är den sidan av GC som inte liknar den bild av GC som vi hade. När vi var här på -70-talet fanns det inga riktiga bilvägar här i bergen utan det handlade mest om grusvägar som var både smala och gropiga. Så vi har verkligen fått uppleva GC från en annan sida idag.