söndag 1 oktober 2017

En tur ut mot Vinga

På eftermiddagen fick vi erbjudande om att följa med på en båttur för att vittja några hummertimmor. Till det här gick det knappast att tacka nej, eller hur. Det var på -70-talet när vi bodde utanför Kungsbacka som vi fiskade hummer ifrån egen båt. Så det var verkligen längesedan som både  Bengt o jag tillsammans upplevde sådana här spännande saker som att dra upp hummertinnor.

Vi utgick från Klippan i Göteborg och solen sken härligt på oss och vinden var ganska mojig. En underbar eftermiddag med andra ord.
                                        Härligt väder i Göteborg

Här passerar vi Älvsborgsbron och Röd Sten

Efter att passerat Göteborgs inlopp och några vanliga vyer såsom Gäveskar fyr
är vi ute vid  fyren och då upptäcker vi alla gula och röda bollar i vattnet. Många vill ju vara med om hummerfisket som började i måndags.
Vi fortsätter utåt lite till och
vi ser den första röda bojen med rätt identifiering. Spännande till tusen må ni tro! Nu behövs det några starkar armar att dra upp tinan för alla ombord tänker bara på stora svarta djur.
Här ser vi buren närma sig relingen. Det gäller för skepparen att hålla båten i schack. Krabba på krabba det var det vi fick i första tinan.
Men humrarna lyste med sin frånvaro.men visst var det roligt att det fanns krabbor i alla fall, det var ju inte tomt.

Men nu var det bara att fortsätta och vittja de andra tinorna. Sammanlagt blev det två humrar i en tina.
Överlyckliga killar som efter kontroll av humrarna fann att den ena var 1 cm för kort och den andra som var jättestor var en hona men full av rom.
Jaa som ni vet finns det bara en sak att göra. Båda fick returneras till havet igen. Men det känns gott att ha rent samvete!
Stora krabbor som var välfyllda och vi tog med oss fyra hem. Av dem gjorde jag en paj med spenat, krabbkött och västerbottenost, en lunch som räckte i två dagar. Smaskens var det i alla fall.
                              Vi fick i alla fall uppleva en vacker solnedgång

På hemvägen började det mörkna och jag tog några bilder på hamninloppet med kranar och annat upplyst.

Jaa, detta var en överraskningarnas eftermiddag som vi sent kommer att glömma. Även om det inte blev någon hummer så hade vi en mycket trevlig samvaro.

Ha de gött
We 4

1. Bättre lycka en annan gång men krabba är inte så dumt det heller.

1. Tackar, kan behövas då det verkar vara dåligt med hummer i år. Ha de gött o kram

2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

3. Åh, vad kul och spännande!

4. Jättehärlig eftermiddag med sol, vind o spänning

5. Svar
    1. Och väldigt spännande

6. Hummer och krabbfiske är något vi aldrig har provat på. Däremot vet vi hur det känns när man måste skicka tillbaka fiskarna i sjön igen pga att de är för små, särskillt när det är Gösfiske. Trevligt verkar ni ha haft. :)

1. Att skicka tillbaka sin fångst är kanske inte så roligt men reglerna har ju ett syfte och det är bara att hoppas på att de växer till sig så nästa gång är de förhoppningsvis större.