torsdag 10 november 2016

Shopping- och sightseeingtur till Alicante

Igår tog Birgitta och jag tåget till Alicante för både sightseeing och shopping och idag är det gubbarnas tur. Men jag tror att deras inriktning blir att kolla in Volvo Ocean Race museum.

Vi tog tramen
från Benidorm till Alicante, men först var det en busstur från campingen ( nr 1) till tågstationen. Stationen i Beni ligger under marken men resan i stort går ovan jord och tar ca 1,5 timme. En tur och retur biljett kostar 12,80€ idag. Under färden (med röd linje L1) passerar vi många fina små byar, men tyvärr visade solen sig inte från sin bästa sida idag. Egentligen mycket bra shoppingväder. 😍
                                           Så här nära havet rullar tåget fram
Vi passerar ett torrt och risigt landskap, det är den spanska ginsten som blommat ut för längesedan och nu är som en liten torr buske. Men tänk på våren vilken färgprakt det kan vara.

Väl framme börjar vi gå till El Cortes Ingles ett mycket stort varuhus, för Birgittas första prio var nya gympaskor och dom skulle vara vita. Vilken tur hon fann ett par! Själv visste jag inte vad jag ville ha, jag är nämligen en s k Late Adopter!
Efter skopriot gick vi ner mot hamnen. Alicante är byggt runt en naturlig hamn med en fin lång sandstrand. Stan är inte bara en hamnstad utan även en stor semesterort och huvudorten på Costa Brava kusten.
Men det mest kända är nog Explanada de Espana som blivit stans samlingsplats. Den har palmer på sidorna och är kanske den mest omtalade strandpromenaden p g a mosaiken.
                              Promenaden gungar, håll i mig

När vi närmar oss stranden finner vi
det andra mosaikstråket som får en att gapa av förundran, så fantastiskt.

Men nu är det lax för lunch, vi vandrade upp på San Fransisco gatan, eller svamparnas gata
Och här fann vi restaurangen med underbar fiskmeny.

Gubbar nu vet ni vart ni ska gå. Mätta och belåtna traskar vi vidare och får se dessa
urgamla träd vid ett litet torg.
Vi passerade också den gamla byggnaden som är stans saluhall. Tyvärr var vi för sent ute, dörrarna var closed. Sen finns ju också Old Town med smala gränder och gamla hus.
Slutligen ville vi inte missa
                                                 Basilikan
Detta blev en mycket trevlig utflykt i en stad där det inte är så långt mellan olika sevärdheter. Restaurangerna ligger också tätt utefter stråken, så vill man inte ha fisk är utbudet även stort för annan mat.
Nu återstår bara att krypa ner i underjorden och välja
rätt linje tillbaka till Beni. Inte svårt, infon är övertydlig!

Ja visst var det så att gubbarna besökte Volvo Ocean Race Museum.

Världsomseglingen startar i Alicante och målet är i vår prominenta stad Göteborg!
                   De hann också med ett besök på Cittadellet!

Ja nu har vi gjort Alicante också!

Nätterna har börjat bli kalla men dagarna innebär fortfarande temperaturer över 20 gr så vi njuter!