måndag 9 november 2015

På armlängds avstånd

Igår cyklade vi till Albir och Altea för de ligger bara ca 5 km från campingen.  Det är cykelväg nästan hela vägen så det känns bra och säkert att åka ut på tur. Anledningen var att det var marknad i Albir och vi ville jämföra den med marknaden i Benidorm. Väl framme kunde vi konstatera att det var många svenskar där från campingen, men för dem var det nog bussen som gällde som transportmedel.
Cykelvägarna är blåmålade, lite smala, men tanken är att man inte ska cykla i bredd vid möte.

Efter att ha gått runt på marknaden som har i princip samma utbud som övriga marknader i Spanien gällde det att hitta ett vattenhål.  För på marknaden grillades det kyckling så det doftade gott över hela samhället. Törsten och hungern började ge sig till känna hos alla fyra.
Nere vid strandpromenaden blev det lite öl och en wrap med spenat, ost, skinka och russin till lunch.

Därefter hade vi fått energi att fortsätta vår tur till Altea. Albir och Altea är två semesterorter som när den ena slutar tar den andra vid. Båda ligger fint efter havet med en strandpromenad som kantas av bl a palmer. Så det var bara att välja cykelbanan eller strandpromenaden. Eftersom vi inte vill lämna cyklarna utom synhåll någon längre stund, fick det bli cykelvägen.
Långt därborta till höger skymtar man Calpeklippan.

Vi stannade till för att titta på stellplatsen i Albir som ligger bara ett stenkast från stranden. Tyvärr var det fullt så vi fick inte köra in, men var välkomna tillbaka på morgonen då det är några som ger sig av.
Bengt rastar Chivas.
Man möts av en fin medelhavsvy när man kommer till Albirstranden.

Vi tackar hisingsborna för en fin cykeltur. Skönt med bra guider så att vi hittar både dit och hem.