onsdag 15 mars 2017

Lissabons 10 i topplista

Båda hade sovit oroligt på stellplatsen i Belem. Varför stå ut med tåg och mycket trafik runt en när det finns tystare miljöer. Vi packade ihop och körde till campingen och checkade in. Tre nätter skulle nog räcka till för att göra stan.

Vi tog buss nr 714 utanför campingen in till centrum, Praca da Figueira, och var inne på 40 minuter. Vid avstigningen såg vi kastelet uppe på toppen så det var bara att välja riktningen ditåt.  Nu hade vi några timmar på oss att se bl a Castelo de Sao Jorge som är en av Lissabons höjdpunkter. Ja, bokstavligt talat för kastellet ligger på en av stans kullar och anses vara Lissabons första bosättning.
Men vi startade med en kopp kaffe o något gott till innan vi påbörjade vandringen upp till toppen.

Vi tar inte många steg förrän vi stöter på hissen "Elevator de Santa Justa" med utsikt över stan. Konstruktionen påminner om Eiffeltornet, men det är inte Eiffel som ritat den utan en portugisisk lärjunge till honom.

Kilometerlånga köer, typiskt

Vi ville också se Praca do Comercio, dvs det stora torget vid vattnet.
Bågen är Lissabons Triumfbåge och leder in mot Baixa området med barer, caféer och hotell.
Några steg till och vi stöter på spårvagn nr 28 som står på de flesta turisternas önskelista.
De gula spårvagnarna med sin gamla välpolerade träinredning är de trevligaste transportmedlen men inte de snabbaste. Linje 28 och 25 är de bästa om man vill se stan. Men vi drar vidare för spårvagnarna är alldeles proppfulla med turister och lokalbefolkning. Att fotografera omgivningarna med en massa armbågar är inte så trevligt

Vi passerar Lissabons katedral Se och passar på att besöka den.
Se är en väldigt mörk kyrka, men jag tror att det går att se Rosettfönstret ganska bra ändå.

Vi stannar till vid utsiktsplatsen vid Santa Luzakyrkan. En utsiktsplats som ger ett otroligt perspektiv över stan. Samtidigt behövde vi vila våra trötta ben också!

Kaklade väggar i en pergola.

Runt hörnet där står skylten Castelo och väntar på oss. Äntligen är vi uppe efter att ha fått mycket motion.
     Entrén till " historiens vingslag"
                                 Fantastisk utsiktsplats även här!
Vid cafeterian fick vi en härlig uppvisning av en stolt fasanhanne,
det var som han inväntade att terassen skulle bli full med folk, ja då ställde han upp för fotografering.

Timmarna springer iväg snabbt som bare den. Chivas är i husbilen och väntar att matte o husse ska komma hem. Tur att det finns jättehöga träd på campingen som gör att HB inte blir så jättevarmt för honom.

För att komma hem snabbare tar vi taxi från stan. Priset varierar lite beroende på trafik men runt 8 - 9 € brukar det bli. Men bussen in till stan kostar bara 1,85 € per person. Men vad gör man inte för sina små älsklingar.

I morgon kommer vi att resa in till centrum igen.