måndag 10 juli 2017

On the road again

Ja nu har vi ca 14 dagar på oss att rulla runt i Svedala. Vart, vi ska ta vägen har vi inte bestämt men varför inte välja solen som riktmärke.

Vi gör därför som vanligt att vi kör söderut för där brukar det vara fint.
Ängelholm Here We Come, för dessa klitter som finns i Ängelholm är helt underbara, så varför åka förbi när vi kan stanna till där och njuta av kvällssolen och höra  skvalpet mot båtarna.

Vi är nära Örkelljunga och bestämmer oss för att besöka Bengt med sin fina stora anläggning med bilar. Det blev några timmars klivande in o ur husbilar och plåtisar. Mycket att titta på som satte myror i skallen på oss. Vi fortsätter 27:an mot Karlskrona men gör ett stopp i Åhus för vi kan inte fara förbi utan att tanka gasol och testa nya glassmaker. Åhus glass finns ju inte tillgängligt på alla platser i Sverige.
Tre kulor blir det när det inte går att bestämma vilka smaker man vill ha. Det blev ett jättelass då en kula  utgörs av två skopor. Vem orkar äta lunch efter dessa sex kulor.

För att döva samvetet tog vi en rundvandring i Åhus, en liten mysig stad utefter Hanöbukten.
Nere vid badplatsen var det Åhus Beachboll som vi stannade till vid för att kolla in de duktiga ungdomarna. Men plötsligt drog kolsvarta moln in över oss så vi fick vända tillbaka till husbilen.

Nästa dag körde vi vidare mot Pukavik och kollade på deras plåtisar. Där var det ruljans värre bilar som skulle levereras resp uthyras.

Normalt brukar vi köra rakt igenom Blekinge, utan stopp, för att så snabbt som möjligt komma till Öland. Denna gång bestämde vi oss för att göra ett stopp i Karlshamn. Där finns många fina trähus men jag konstaterade att många hus hade tinnar och torn på sina tak
och dessa kunde jag inte låta bli att fotografera. Men bara för att ni ska få se de fina trähusen så visar jag några av dem också.
Nere i hamnen fanns 6 stora P-platser för husbilar vid en genomfartsled.  Vi övernattade där, men det var ingen höjdare för trafiken störde oss så nästa gång kommer vi att söka efter en annan stellplats.

När vi kom till Ronneby var det dax för marknad, något som vi inte ville missa. Förmiddagen ägnade utställarna till att packa upp så vi kunde hastigt gå igenom hela marknadsplatsen utan att hitta något spännande.
På eftermiddagen åkte vi ut mot Sturkö för att hälsa nå några Spanienvänner. Vilket vackert landskap vi fick färdas genom för att komma till dem. Där blev det många goa diskussioner om allt i Spanien och Portugal som vi upplevt. Vi blev också guidade runt på Sturkö i Max o Ann Heléns cabriolet och fick se många vackra vyer med vatten i bakgrunden. På ön finns ett stenbrottsmuseum vilket vi också besökte.
Ett annat intressant besök som vi gjorde var Sturkö Kvarncafe med en permanent utställning av öns egen konstnär Jan Abrahamsson som målar både i olja och akvarell. Ett smakprov kommer här.
Bilderna har jag hämtat från nätet.

Vi tackar dem för några fina dagar och deras gästfrihet. Till vintern kommer vi att ses igen och vi hoppas på att även då få härliga stunder tillsammans.