lördag 13 februari 2016

Portugal är nått

I måndags körde vi över bron till Portugal.

Vi skulle göra ett stopp i Olhao och det blev campingen med samma namn. Campingen är mycket stor och man får stå lite hur som helst inom vissa gränser. Den kostar 11€ inkl 6 amp vilket räcker till kylskåp, laddningar och 1:ans inställning på elpatronen. Sedan det klassiska Wi-FI problemet, campingens nät räcker inte till något.  Idag besökte vi därför biblioteket för att få  åtkomst, men även där krånglade det. Slutligen efter över en timmes försök att komma in på det publika nätet fick vi tillgång, då blev det bara koll av banken för Chivas väntade i HB.

I går sken solen lite då och då så vi tog en promenad till Natural Park Ria Formosa som gränsar till campingen.
Rosepepparbuske, knallgula lupiner och en blå blomma med okänt namn.

Den omfattar 60 km kust i östra Algarve med barriär öar som löper parallellt med kusten och ger labyrinter av saltsjöar, kanaler och ebb och flod. Detta har gett många sjöfåglar ett stop-over
i sina flygningar mellan Afrika och Europa.  Men dynerna och saltmarkerna ger också en rik fauna som ska skyddas.
Vi såg denna lilla krabat som omgående drog in huvudet när den märkte oss. Den har en sköld precis som sköldpaddorna, en liten svans och fyra ben.
Undrar vad det är för typ av sköldpadda

Tyvärr har vädret inte visat sig från sin bästa sida i Portugal.

Vi har cyklat runt lite i stan och konstaterar att det finns många fallfärdiga hus med mycket fina ornament på. Synd att ingen renoverar dem!
Gränderna är mycket smala i gamla stan, vilket ger en naturlig mysighet. Lördag då är det marknad och vi tog en cykeltur ner till hamnen.
"Feskekörka "
Efter det blev det en tur till Vodafone för att köpa nät. Vi har tröttnat på campingens nät som aldrig fungerar.
Nu cyklar vi hem för att testa!
Ha det gött
We 4

1. Åh, hoppas ni får det härligt i Portugal! Toppen med all god fisk, och i Spanien och Portugal brukar det ju vara bra priser också! :)

1. Trots tillgång till färsk fisk blev det djupfryst torsk igår. Men det smakade bra de också. Vi åt grillad fisk på campingens rest häromdagen, supergott, så det blir fler gånger

2. Verkar vara vanligt med gråväder och regn i Portugal under denna tid. Våra vänner som har lägenhet i Alvor är därför här nu!

1. Då satsade de rätt o for till TH. Vi får se vart vi ställer vår färd!

3. Gott ni har det. Vi drar till Bangkok imorgon och sedan hem till Svedala den 17. Hoppas resten av resan blir bra.

1. Vi skulle ha det bra om ni tog med lite värme till oss. Idag stormar det så hela HB rister enormt. Här finns inga markiser ute eller knappt några tält uppsatta. Hoppas att stormen lättar imorgon för då drar vi vidare.