fredag 26 februari 2016

Sightseeing i Albufeiras närområde

Efter att ha besök "Världens ände" och Silves ville vi göra turer med hyrbilen i närområdet. Vi besökte lite olika hamnar, stellplatser med mera.

Första avstickaren blev till marinan i Albufeira för att kolla in de pastellfärgade husen.
Läckra som smågodis står de där i en enskild miljö, men affärslokalerna var tomma till 95%.

I Gale körde vi ner till stranden för att där hitta en nybyggd VW hall som skulle ha en exhibition av den  nya Tighuanen. Massor av portugiser var inbjudna och skulle bussas ner till utställningshallen berättade vakterna. Vi parkerade vår lilla "Smart for four" som vi hyrt utanför avspärrningarna och hoppades att inga lapplisor skulle vara aktiva. Därefter tog vi oss ut på en uppbyggd träspong som en hotellkedja sponsrat med, för att skydda dynerna och markvegetationen.

Ett välbyggt promenadstråk.

Vi tog oss också till stellplatsen där, N 37 05 34 W 008 18 40 och där stötte vi på många svenskar som trivdes. Men jag tror att platsen inte hade några duschar.

Nästa anhalt blev Armaco de Pera där vi kollade runt på stellplatsen och byn.
 På stellplatsen N 37 06 02 W 008 21 21 fanns det möjlighet att tömma toa/gråvattentank samt fylla på vatten.
I Pera finns även Mikkis stellplats N 37 07 44 W 008 19 23 en plats som ligger långt från byn och stranden. Att vi åkte dit var för vi visste att där kunde man få tag på HB tillbehör. Stängt, men det framgick att det var Moveras produkter man kunde beställa.

En lustig syn som mötte oss var de "uppklädda trädstammarna och lyktstolparna".
Virkade spetsar, blommar o blader, och virkade lappar fanns det gott om.

När man kör så här planlöst och stannar och pratar med svenskar finner man att klockan springer iväg. Vi vände tillbaka till vår stellplats i Albufeira för att koppla av en stund. Eftermiddagens mål var att kolla in stränderna runt Albufeira och framförallt olika klippformationer.
Men det beskriver jag i nästa inlägg.

På hemvägen fann vi också en ny stellplats precis efter N125, N 37 07 26 W 008 19 33, namn o ort har jag ingen uppgift om. Men en betongplatta var underlaget, hur trist kan det få bli när det ska byggas nytt. Nä inget för oss, men i nödfall så okey då. Där tillämpades differentierade priser beroende på stor eller liten bil.
Tyvärr lite spegelbild på köpet!

Ha det gött
We 4

1. Kul sightseeing! Vi känner igen oss en del. Marinan har vi varit i bland annat, den tyckte vi om!

1. Ja det är roligt att åka runt o kolla andra stellplatser. Gräset kan ju vara grönare på ett annat ställe! Haha

2. Jodå, bilden hade en spegelbild men en trevlig sådan! Det är sällan vi får se dig på bild! Kram från Landvetter

1. Jaså så du löste gåtan att det var jag som stod bakom paddan. Ibland tror jag knappt att jag är med på resan eftersom jag alltid står bakom med paddan i högsta beredskap. Ska be Bengt ta mer kort på mig! Får se om det blir bättre. Ha det bra, vi räknar med att efter 15 mars så kommer vi så sakteliga dra oss hemåt.

3. Vad trevligt! Barnen längtar efter chivas o säkert er också. 😊
    att det var du var inte så svårt att gissa. Har nog aldrig sett Bengt ta kort m paddan...