onsdag 8 juni 2016

Karlstad - stop over nr 4, blir en bom

Som sagt vi drog förbi Kristinehamn för vi har varit där så många gånger. 

Vi hamnade i Karlstad utanför Sandgrund - Lars Lerin utställningen lockade. Men det var tufft att få P-plats i närheten, regnet vräkte nämligen ner. Men efter en liten matbit på en P-plats inte så långt ifrån centrum var det dax att intressera sig för Lars Lerin. Kollade öppethållandetiderna, hoppsan stänger redan kl 16.00. Det blir knappt om tid. Körde runt för att hitta en stellplats för att göra besöket dagen efter, men vi var inte så nöjda med det vi fann. 
Mågen Jens ringer och önskar handräckning i morgon. Vi bestämmer att ställa upp, är ju bara 30 mil hemifrån.
 Vänern runt får rinna ut i sanden för denna gång. 

En gratisdag på hemmaplan. 
Får en energikick och sorterar en massa turistbroschyrer per land som sedan förvaras i kartonger med landets flagga. Lätt att hitta info numera!  Turist- och Resemässan har gått av stapeln i Göteborg under många år så vi har verkligen haft möjlighet att samla på oss. 
Denna kasse reste med oss  på vår övervintringsresa till Spanien och Portugal, full med kartor o infoblad över dessa länder. Allt var hämtat på TUR-mässan i mars förra året. Visst finns det material på de spanska/portugisiska turistbyråerna att få, men alla broschyrer går inte att få tag på. Så ........

Chivas behöver ett litet solskydd till sin cykelkorg. Letar fram lite tillbehör och symaskinen laddas. 
                    Tur att det finns lite diverse i mina sylådor.

Ja, då är ett solskydd klart till honom. Hoppas bara att han inte kommer att känna sig instängd. 

Sedan städade jag bland alla resebloggar på paddan. Apparna låg lite här och där. Nu är de sammanförda utifrån vilken  plattform som används. Det blev nr 1, Bloggspot, nr 2 Wordpress, nr 3 övriga inhyrda /egna domäner, slutligen övriga bloggar. 

Nu är det lätt att snabbt hitta dem! Blogger blev nummer ett eftersom jag själv använder den. Jag har heller inga problem att lämna någon kommentar på de bloggar som har Bloggspot som portal. Däremot är det mycket värre med Wordpressbloggarna. Hela tiden får jag meddelande om fel pin eller användarnamn, justerar och ändrar men inget hjälper. Möjligen kan jag logga in via Facebook men då blir det fel användarnamn! Jag vill ju att det ska vara Husbilen Helge som kommenterar. På sikt kanske jag hittar var felet ligger. 

Idag kom nya beställda kartor över Tyskland och Frankrike. Här ska planeras, för nästa vecka ska vi tillsammans med andra bilar i Burstnerklubben åka till fabriken i Kehl i södra Tysklad, (i nivå med Strassbourg). 
Tanken är att vi före fabriksbesöket ska hinna med en tur in i Alsace och efter besöket även kanske hinna med lite sightseeing i Schwarzwald. 

Nöjd med dagen, javisst vilket flow, härligt att få röja och rensa bland våra "hobbisar" och få ordning på alla appar på paddan. I morgon kanske jag kan ta fram de nya översiktskartorna som kom idag och annan litteratur för att hitta nya spännande platser på nerresan till Kehl. 

......... och Bengt fick hjälpt Jens! 

Livet är härligt! 

We 4

4 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket du fick gjort under den energikicken! Jag väntar fortfarande på en... 😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vet det är lättare att jobba ibland när gubben är borta.

      Radera
  2. Där såg jag en jag kände igen ��
    Jag använder Bloglovin - superbra, så får man en liten pling när någon gjort ett nytt inlägg ��

    Har du inget att skriva om någon dag så får du här lite inspiration �� Det tar en stund, men lite kul är det allt ☀️
    https://varahusbilsresor.se/2016/06/11/the-liebster-award-till-resebloggare/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är det du och Micke.
      Utmaningen är jättetrevlig, men det blir som ett kedjebrev, svårare och svårare att hitta nya frågeställningar ju längre ner på "listan man kommer. Men vi gör ett tappert försök så här i fotbollstider.

      Radera

Husbilen Helge